lauantai 13. huhtikuuta 2013

Kiitollisuus ja itsetunto



Kiitollisuus ja itsetunto ovat minulle keskeisiä keinoja iloon ja onneen.

Lenita kyseli minulta kokemuksia kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta. Tämä kirjoitus syntyi siitä.

Olen pitänyt kesästä 2011 Mia Törblomin opettamaa Hyvä minä päiväkirjaa. Siihen kirjataan joka päivä esimerkiksi illalla seuraavat kohdat:

1. Hyvä minä


Jokainen meistä tarvitsee myönteistä palautetta. Tarvitsemme sitä erityisesti siltä henkilöltä, joka on meille kaikkein läheisin ja tärkein, meiltä itseltämme. Tarvitsemme oman hyväksymisemme. Kun saamme myönteistä palautetta itseltämme, emme tarvitse sitä epätoivoisesti muilta.


Kirjoitan asioita, tapahtumia, tekoja, tunteita, joista olen ylpeä tai jotka kuitenkin voin hyväksyä, koska ne ovat sisimpäni mukaisia. Olen toiminut omien arvojeni mukaisesti. Eniten olen ollut itselleni myötätuntoinen, olen siis hyväksynyt tekoni ja tunteeni. Olen hyväksynyt tekoni, vaikka ne ovat kaukana täydellisistä. Olen hyväksynyt tekemättömyyteni, silloin kun voimia ei ole ollut. Olen hyväksynyt yritykset, joissa on ollut hyvä tarkoitus, vaikka ne ovat olleet vajavaisia. Jos en ole ollut kovin hyvä, juuri silloin on tärkeää löytää jotain pienempää hyvää. Olen hyvä, vaikka en ole täydellinen.


2. Olen kiitollinen


Kiitollisuudesta olen kirjoittanut hyvin erilaisista asioista. Olen kiitollinen terveydestä - on se millainen tahansa. Kun sairastan, olen kiitollinen, etten ole enempää kipeänä. Olen kiitollinen kun alan tuntea oloani vähän paremmaksi. Olen kiitollinen, että elän vielä – en päättänyt päiviäni niinä tuhansina kertoina, jolloin pohdin sitä. Olen kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan ottaa vastaan. Olen kiitollinen siitä, että saan oppia jokainen päivä. Olen kiitollinen, että tiedän, etten tule koskaan valmiiksi, aina on lisää opittavaa. Olen kiitollinen kaikista niistä vaikeuksista, joita olen kokenut, ne ovat opettaneet minulle kaikki tärkeät asiat. Niin kauan minulla ei ollut vaikeuksia, en huomannut oikeastaan mitään tärkeätä, päivät vaan kuluivat.



Olen kiitollinen kaikenlaisista pienistä asioista, jotka olen oppinut huomaamaan. Olen kiitollinen auringon paisteesta, vesipisarasta kasvin lehdellä, pienestä otuksesta lehdellä. Olen kiitollinen kauniista talvisäästä. Olen kiitollinen kun saan hiihtää. Olen kiitollinen lintujen laulusta, huomaan sen varsinkin näin keväisin. Olen kiitollinen kevään odotuksesta, lumi on sulanut joltain kohdin. Kiitollisuus on siitä hassu asia, että löytyy itse asiassa loputtomasti aiheita olla kiitollinen. Kun olen allapäin teen niin pitkään kiitollisuusharjoitusta, että olo paranee, se tapahtuu vähitellen enemmin tai myöhemmin. Unohdan ikävät asiat, kun huomaan parempia asioita.


Ennen kaikkea olen kiitollinen siitä, että olen minä. En halua olla kukaan muu, en osaisi olla kukaan muu.



3. Haluan apua


Minä haluan apua ennen kaikkea itseltäni, sisäiseltä viisaudeltani. Pyydän itseltäni voimia, rohkeutta ja innostusta tehdä niitä asioita, joita pidän tärkeinä. Pyydän voimia ja rohkeutta vähentää niiden asioiden tekemistä, jotka eivät ole minulle tärkeitä. Jos päivä sujuu hyvin, en pyydä apua, olen tyytyväinen siihen mitä olen tehnyt ja mitä on tapahtunut.


Myöhemmin kun itsetunto ja kiitollisuus ovat kasvaneet riittävästi, lisään alkuun niinä päivinä kun tunnen tarvetta uuden kohdan:

0. Ei niin hyvä minä.


Kirjoitan asioita, tapahtumia joissa en ole toiminut niin hyvin kun haluaisin, siis oppimiskohteita itselleni tulevaisuutta varten. Tätä en täytä kovin usein – vain niissä tilanteissa, joissa koen todella ansaitsevani huomiotani. En valita itselleni pikkuasioista jatkuvasti.





Itsetunto ja kiitollisuus ovat asioita, joita pitää vaalia ja harjoittaa jatkuvasti. Meistä harvat, minä en ainakaan kuulu niihin, ovat ne sisäistäneet jo lapsena ja osaavat käyttää niitä luonnostaa. Meiltä muita vaaditaan jatkuvaa työtä muuten vanhat huonommat mallit nousevat taas pintaan ja ottavat vallan. Olen huomannut tämän monta kertaa, kun välillä elämä tuntuu sujuvan kohtuullisesti ja harjoitukset jäävät väliin. Kun sitten tapahtuu jotain ikävää huomaan heti, että en ole mentaalisesti siinä kunnossa, missä pitäisi olla.

Itsetunto ja kiitollisuus ovat anteeksiannon ja myötätunnon ohella tärkeimmät tiet iloon ja onneen ainakin omalla kohdallani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti